Yeşilçam’ın en sevilen filmlerinden olan Banker Bilo’daki hata yıllar sonra ortaya çıktı. Meğer filmde yönetmen Ertem Eğilmez farkında olmadan kadraja girmiş.
Türk sinema tarihinin efsaneleri yapıtları arasında yerini alan ‘Banker Bilo’ filminde kadraja giren yönetmen Ertem Eğilmez’i bu zamana kadar kimse fark edemedi.
KİMSE HATAYI FARK ETMEMİŞ : Meral Zeren ve Şener Şen, rollerini ustalıkla icra ederken filmin yönetmeni, Arzu Film’in sahibi ve yapımcısı olan merhum Ertem Eğilmez, bir anda kadrajın içine giriveriyor ve kimse de bu hatayı fark etmiyor.
Banker Bilo, Ertem Eğilmez tarafından çekilen, senaryosu Yavuz Turgul tarafından yazılan 1980 yılı Arzu Film yapımı olan filmde başrollerde Maho‘yu Şener Şen, Köylüsü Bilo’yu ise İlyas Salman canlandırır.
Bir Ertem Eğilmez baş yapıtı olan Banker Bilo bana göre 1980 yılında çıkan en komik filmdir. Tam bir komedi şölenidir ve üzerinden yıllar geçse, defalarca izlense dahi yine de ilk defa izleniyormuş gibi keyif verir insana. Şener Şen‘in canlandırdığı doğulu kurnaz insan karakteri bence efsanedir. İlyas Salman‘ın oyunculuğunu da çok beğenirim ama benim için film bir Şener Şen filmidir.
Şener Şen sanki bu dünyaya İlyas Salman ve Kemal Sunal‘ı kandırmak, dolandırmak için gelmiştir diye düşünüyorum. Dolap Beygiri, Sefil Bilo filmlerinde olduğu gibi bu filmde de dolandırmaya devam eder… Şener Şen‘in canlandırdığı Maho her seferinde Bilo‘nun iyi niyetinden ve zaafından yaralanır. Bilo hapis bile yatar onun için ama değerini bir türlü anlayamaz Maho. Adeta karşılıksız bir aşk gibidir yaşanılan…
Bilo Almanya’ya göç etmeye çalışmaktadır özellikle de Maho onun kanına girmeyi başarmıştır. Oralarda yaşadıktan sonra Almanya’ya kaçak yollarla pek çok kişiyi sokmaya çalışacağını söyleyen Maho köşeyi dönme peşindedir.
Şener Şen‘in Bulgar sınırında başlar şovu… Almanya sınırındaki tek kişilik dev gösterisi, onun ne kadar kaliteli bir oyuncu olduğunu göstermesi bakımından önemlidir. Kimse görmemesine rağmen parmak yalayıp pasaport sayfasını çevirmekten, karpuz yeme hareketine; tokalaşma hareketinden, köpeği oynarken tenteye çıkıp eliyle göstermesine kadar her ayrıntıyı yaşayarak aktarır. İnandırıcı olması gerekir ama o anı da yaşayarak bunu sunar…
Tabi Banker Bilo‘da olay sadece göç ve dolandırılmak değildir. Film, Türkiye’nin ekonomik kalkınma yolunda, yozlaştırılan kültürünü eleştirirken geleceğe dair ise bir umut olmadığının da altını çizmektedir çünkü sistem yeni yeni oturmaktadır, göç en vahşi kıvamındadır.
İnsanımızın cehaletini, saflığını, iki yüzlülüğünü, dürüstlüğünü, sevdasını, aç gözlülüğünü , herkesin birbirini ezme çabasında olduğunu gösteren, sosyolojik tespitler barından filmdir Banker Bilo. Tefeci ya da banker oldun mu, babanın ya da evladın gözünün yaşına bile bakmamak gerektiğini de gösterir film…
Onlarca efsane repliğin de çıktığı ve dillere pelesenk olduğu bir filmde repliklerin en bilineni; “yaptım ama niye yaptım hele bi sor“dur (fonda Süt Kardeşler’in melodisi ile gönderme yapılır)
Banker Bilo filminin en önemli noktalarından bir tanesi de Ali Şen ile Şener Şen‘in karşılıklı oynamasıdır. 2. kez bir filmde bir araya gelen baba oğul, bu kez karşılıklı iki dolandırıcıyı oynarlar. Aralarında geçen diyalog gerçek hayata da çeşitli atıflarda bulunduğundan benim için çok ilginçtir. Filmdeki Şener’i överken kendi oğlunun oyunculuğu ve geldiği noktaya da gönderme yapar usta oyuncu Ali Şen.
Türkçe karakter kullanılmayan ve büyük harflerle yazılmış yorumlar onaylanmamaktadır.